Jerzy Cisowski


Jerzy Maciej Cisowski, urodzony 2 czerwca 1946 roku w Tarnowie, jest znanym polskim konstruktorem w dziedzinie szybowców oraz samolotów. Jego prace koncentrują się głównie na konstrukcjach ultralekkich, które zyskały uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą.

W ciągu swojej kariery, Cisowski zdołał przyczynić się do rozwoju lotnictwa, projektując innowacyjne modele, które spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i efektywności. Jego doświadczenie i pasja do lotnictwa uczyniły go jedną z kluczowych postaci w tej dziedzinie.

Życiorys

Jerzy Cisowski jest synem Władysława i Janiny, z domu Tokarskiej. Ma czworo rodzeństwa. Maturę zdobył w 1964 roku w I Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie. Po ukończeniu szkoły średniej podjął naukę na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa na Politechnice Warszawskiej, gdzie aktywnie uczestniczył w Koło Naukowym Lotników oraz przyczynił się do projektowania samolotu EM-5A.

W 1972 roku uzyskał tytuł magistra inżyniera i rozpoczął pracę w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Komunikacyjnego WSK Mielec, kontynuując rozwój samolotu EM-5A. Jego zapał oraz umiejętności pozwoliły mu zostać członkiem zespołu, który pracował nad samolotem PZL M18 Dromader.

W 1976 roku został zatrudniony w Instytucie Lotnictwa przy Politechnice Rzeszowskiej, a następnie przeniósł się do Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL Kraków. Tam skupił się na projektowaniu zespołu chłodzącego dla śmigłowca PZL W-3 Sokół. W 1981 roku zyskał miano starszego projektanta w Biurze Projektów Przemysłu Wyrobów Metalowych, zaś od 1986 roku pracował w Zakładzie Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego, którego właścicielem był Edward Margański. W tej roli nadzorował prace remontowe szybowców.

Po przeniesieniu zakładów do Bielska-Białej, we współpracy z inż. Edwardem Margańskim, stworzył szybowiec S-1 Swift. Od 1992 roku pracował w Przedsiębiorstwie Doświadczalno-Produkcyjnym Szybownictwa PZL Bielsko, gdzie pełnił rolę kierownika Laboratorium Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji. Ponadto, równolegle uczestniczył w pracach w Serwisie Samolotów Historycznych J. Karsiewicz, gdzie zajmował się porządkowaniem dokumentacji samolotu Bücker Bü 131 Jungmann. Niezależnie od tego, brał udział w działalności Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 1991, przy budowie repliki samolotu RWD-5R oraz opracował projekt samolotu Tukan.

W ciągu swojej kariery brał aktywny udział w projektowaniu szybowca S-1 Swift, gdzie osobiście narysował większość dokumentacji niezbędnej dla tego projektu. W latach 1994-1995, bazując na osiągnięciach tego szybowca, opracował projekt nowego szybowca o nazwie Twist Master. W 1996 roku podjął pracę w firmie „Remos sp. z o.o.”, a także uczestniczył w projektowaniu samolotu G-3 Mirage, wchodząc w skład zespołu konstrukcyjnego pracującego nad samolotem transoceanicznym BSSA-B2.

W latach 2003-2004, dla inwestora Tahira Nazira Dennisa, opracował samolot ultralekki Sky Cruiser, który z sukcesem wyprodukowano w 2005 roku w Poznaniu. W 2009 roku dopracował jego ulepszoną wersję o nazwie Speed Cruiser. Od roku 2007 współpracuje z Instytutem Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej na Politechnice Warszawskiej, gdzie zajmował się samolotem sportowym Opal-1 oraz bezzałogowcem rozpoznawczym PW-141 Samonit. W tym samym roku intensywnie pracował nad konstrukcją szybowca Axel oraz prowadził jego prace związane z testami statycznymi.

Przypisy

  1. Jerzy Maciej Cisowski h. Jastrzębiec [online], Sejm-Wielki.pl [dostęp 04.02.2023 r.]
  2. Pracownicy ITLiMS: Jerzy CISOWSKI. meil.pw.edu.pl. [dostęp 09.04.2019 r.]
  3. Cisowski Jerzy Maciej. samolotypolskie.pl. [dostęp 09.04.2019 r.]
  4. Mroczek 2016, s. 13.
  5. Mroczek 2016, s. 145.
  6. Mroczek 2016, s. 180.
  7. Mroczek 2016, s. 232.
  8. Glass, Murawski 2012, s. 180.
  9. Glass, Murawski 2012, s. 191.
  10. Glass, Murawski 2012, s. 182.
  11. Glass, Murawski 2012, s. 269.
  12. Ryszard Niczyporuk. Samolot studentów warszawskich powstaje w Mielcu. „Skrzydlata Polska”, 01.01.1974 r., s. 13.

Oceń: Jerzy Cisowski

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:23