Henryka Kerner


Henryka Kerner, znana także jako Henryka Kernerówna, urodziła się w 1892 roku w Tarnowie i zmarła w 1978 roku. Była to polska artystka, rzeźbiarka oraz malarka, która miała żydowskie korzenie. Jej twórczość odznaczała się zarówno talentem, jak i unikalnym stylem.

W swojej karierze edukacyjnej, Kerner kształciła się pod okiem uznanych artystów, w tym Henryka Hochmana oraz Antona Hanaka, w Kunstgewebeschule w Wiedniu. Dzięki tym wpływom, nabyła umiejętności, które później wykorzystała w swojej twórczości.

Wspólnie z Hochmanem, prowadziła także pracownię ceramiczną w Tarnowie, gdzie mogła rozwijać i realizować swoje artystyczne pomysły. Była aktywnym członkiem Zawodowego Związku Polskich Artystów Plastyków, co świadczy o jej zaangażowaniu w życie artystyczne kraju.

Na skutek wydarzeń związanych z II wojną światową, Kerner wyjechała do Paryża, najprawdopodobniej w okresie bezpośrednio przed jej wybuchem w 1939 roku, co stanowiło ważny moment w jej życiu i twórczości.

Działalność artystyczna

Artystyczna kariera Henryki Kerner rozwinęła się intensywnie przed rokiem 1930, kiedy to miała okazję zaprezentować swoje rzeźbiarskie dzieła w renomowanych instytucjach takich jak Künstlerhaus w Wiedniu, Szkoła Przemysłu Artystycznego w Monachium oraz w Lipsku.

Jej pierwsza indywidualna wystawa rzeźby na polskich ziemiach miała miejsce w grudniu 1930 roku, w Warszawie, w prywatnym salonie Czesława Garlińskiego. Na tej wystawie zaprezentowała m.in. takie prace jak Madonna, Szopka (wykonana z ceramiki) oraz mniejsze formy ceramiczne. Recenzent, który opisał jej prace, zauważył, że w Warszawie nie cieszyły się one dużym uznaniem, gdyż były postrzegane jako „drobne rozmiary dziełka, jako coś w rodzaju dekoracyjnych robótek”. Jednakże, jak wskazano, figurki Kernerówny odzwierciedlały jej zamiłowanie do sztuki ludowej.

W kolejnych latach artystka miała możliwość prezentować swoje dzieła w wielu miastach. Oprócz Warszawy, wystawiała swoje prace w Krakowie (w latach 1929-1935, na wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych), Katowicach (w 1931 roku, na wystawie członków Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy), Tarnowie (w 1931 roku, na wystawie prac ceramicznych zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe) oraz Sosnowcu (w 1932 roku, na wystawie prac członków grupy Niezależni).

W 1934 roku wzięła udział w Salonie, a także w Salonie Jesiennym. Jej obraz zatytułowany Tulipany był eksponowany w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Również w 1937 roku zaprezentowała swoje dzieła na pierwszym ogólnopolskim salonie rzeźby w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie.

W listopadzie 1938 roku Kerner wystawiła swoje prace na wystawie Współczesnej Sztuki Kościelnej, która odbyła się w sali Pavillon Martau w Luwrze w Paryżu. Na tej ekspozycji zaprezentowała „tchnieniem ludowości polskiej owiane figurynki i zespoły rzeźbiarskie: Szopka, Trzy Marie, Zwiastowanie, Ukrzyżowanie„. W tym czasie artystka korzystała z stypendium przyznanego przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.

Styl

Artystka specjalizowała się w produkcji małych ceramicznych figurek, które charakteryzowały się zarówno delikatnością, jak i przemyślanym kunsztem. Tworzyła także kompozycje majolikowe oraz rzeźby w kamieniu, korzystając z motywów religijnych, a także stylizowanych postaci kobiecych i dziecięcych.

Figury pokrywała zawsze szkliwem cynowym o chłodnym odcieniu, na którym malowała polichromie w charakterystycznej gamie barwnej: lilaróż, fiolety, granat z dodatkiem brązów, żółci, zieleni i czerwieni w detalach. Jej domenę stanowiły figurki kobiece o tematyce religijnej i świeckiej. Zarówno święte, jak i damy często przedstawiała w akcie lub w strojach stylowych.

Oprócz tego, artystka zajmowała się także tworzeniem kafli oraz plakiet z płaskorzeźbą wypukłą, na których uwieczniała wizerunki św. Franciszka oraz św. Krzysztofa. Jej dzieła były sygnowane rytym podpisem: „H. Kerner” lub inicjałami: „H.K.”.

Prace

Henryka Kerner, utalentowana artystka, pozostawiła po sobie ślad w postaci licznych dzieł, które wykazują jej unikalny styl oraz umiejętności. W jej dorobku znalazły się prace, które są dowodem na jej kreatywność oraz zdolności artystyczne.

  • dziewczyna w krynolinie – majolika, pracownia własna w Tarnowie, 1929,
  • trzy Marie – majolika, pracownia własna w Tarnowie, 1929,
  • plakieta – majolika, prac. własna w Tarnowie, 1930,
  • salome z głową św. Jana,
  • judyta z głową Holofernesa.

Życie prywatne

Henryka Kerner miała wyjątkowo ciekawe życie prywatne. Była w bliskim związku z Henrykiem Hochmanem, z którym wspólnie prowadziła pracownię ceramiczną w Tarnowie. Dzięki temu połączeniu mogła eksplorować swoje pasje artystyczne, a także zdobywać doświadczenie w branży ceramicznej.

W swoich wspomnieniach Henryka Schönkera opisuje anegdoty dotyczące jej codziennego życia i osobistych przywiązań, w tym fakt, że „chodziła” z 16 kotami syjamskimi. Troska, jaką okazywała tym zwierzętom, była niezwykła — „dbała o nie jak o swoje dzieci”.

Przypisy

  1. NataszaN. Styrna, Malarki, rzeźbiarki i graficzki krakowskiego Zrzeszenia Żydowskich Artystów (1931–1939) [online], 2021, s. 430.
  2. Styrna, Prace ceramiczne H. Kerner, 2009, s. 264.
  3. Styrna, Prace ceramiczne H. Kerner, 2009, s. 263-264.
  4. Henryk Schönker: Dotknięcie anioła. Warszawa: Ośrodek Karta, 2005, s. 72. ISBN 83-88288-27-X.
  5. Konrad Winkler, O pierwszym ogólnopolskim salonie rzeźby w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie. „Robotnik”, 3.06.1937 r., nr 162, s. 6.
  6. Z salonu Cz. Garlińskiego, „Świat: pismo tygodniowe ilustrowane”, 18.01.1931 r., nr 2, s. 7.
  7. W. H., Prace ceramiczne H. Kerner (salon Cz. Garlińskiego). „Kurjer Warszawski”, 03.01.1931 r., nr 1, s. 15.
  8. Z.L. Zaleski, Biegiem przez salony. Niezależni.-Współczesna sztuka kościelna. „Kurjer Warszawski”, 24.11.1938 r., nr 323, s. 5-6.
  9. a b c Kołodziejowa, 1991, s. 143.
  10. a b Kołodziejowa, 1991, s. 139.

Oceń: Henryka Kerner

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:13