Stefan Bartik, urodzony 25 grudnia 1903 roku w Tarnowie, a zmarły 3 grudnia 1964 tamże, był znanym polskim aktorem, który zyskał uznanie w teatrze, filmie i telewizji. Jego życie zawodowe zaczęło się w nieco innej branży – był z wykształcenia drukarzem. Pracował jako metrampaż w drukarni „Ilustrowanego Kuryera Codziennego” w Krakowie. Jednakże w latach 30. podjął decyzję o rozpoczęciu kariery w amatorskim teatrze, co okazało się istotnym krokiem w jego życiu zawodowym.
W 1953 roku Bartik z powodzeniem zdał eksternistyczny egzamin aktorski, co otworzyło mu drzwi do profesjonalnej kariery. Jednym z jego pierwszych miejsc pracy był Teatr Ziemi Rzeszowskiej, gdzie występował od 1953 roku. Następnie, w latach 1955–1956, związany był z krakowskim Teatrem Młodego Widza, a w 1956 roku z łódzkim Teatrem Satyry. Jego talent i charyzma sprawiły, że szybko zyskał sympatię widowni.
Od 1963 roku Bartik rozpoczął współpracę z Teatrem Ziemi Krakowskiej im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Działalność artystyczna Bartika pozwoliła mu na osiągnięcie wielu sukcesów oraz niezatartego śladu w polskiej kulturze. Po jego śmierci, spoczął na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie, w sektorze SC5-8-7, gdzie nadal można go wspominać i oddać hołd jego niezawodnemu wkładowi w sztukę teatralną.
Spektakle teatralne
Stefan Bartik ma na swoim koncie wiele znaczących ról teatralnych, które miały miejsce głównie w latach 50. i 60. XX wieku. Jego osiągnięcia artystyczne są następujące:
- 1953 – Słomkowy kapelusz jako Nonancourt (reż. Jan Perz, Irma Czaykowska),
- 1953 – Moralność pani Dulskiej jako pan Dulski (reż. I. Czaykowska),
- 1953 – Dwa tygodnie w „Raju” jako Planicki (reż. Henryk Lotar),
- 1953 – Domek z kart jako premier (reż. Wanda Wróblewska); także asystent reżysera,
- 1953 – Jak hartowała się stal (reż. Hanna Małkowska, Janina Orsza),
- 1955 – Romantyczni jako Błażej (reż. Maria Biliżanka),
- 1955 – Dalekie jako Iwan Markowicz Markow (reż. Zofia Mysłakowska),
- 1955 – Zimowa opowieść jako Autolikus; Woźny (reż. Iwo Gall),
- 1956 – Krzesiwo jako Żołnierz (reż. M. Biliżanka),
- 1956 – Sprawa Kowalskiego jako dyrektor Sporysz; Nacz. Nowicki (reż. Włodzimierz Kwaskowski),
- 1963 – Wszystko dobre, co się dobrze kończy jako żołnierz-tłumacz (reż. Jerzy Jarocki),
- 1963 – Peer Gynt jako Aslak (reż. Lidia Zamkow),
- 1964 – Lalka jako Węgrowicz; Szpigelman (reż. zespołowa),
- 1964 – Wierna rzeka jako oficer I (reż. Jolanta Ziemińska),
- 1964 – Robin Hood (reż. Kazimierz Barnaś).
Filmografia
Filmografia Stefana Bartika obejmuje szereg znakomitych ról, które zdobyły uznanie widzów. W jego dorobku znajdują się zarówno bliskie sercu produkcje, jak i te, które zyskały powszechne uznanie.
- Szkice węglem (1956) jako chłop Gomuła,
- Zemsta (1956) jako Śmigalski, dworzanin Cześnika,
- Ewa chce spać (1957) jako komisarz, szef 8. komisariatu,
- Kapelusz pana Anatola (1957) jako członek bandy,
- Muszę myśleć o synku (1957),
- Pętla (1957) jako klient w barze „Pod Orłem” (nie występuje w czołówce),
- Wypad za miasto (1957),
- Kalosze szczęścia (1958) jako człowiek z trąbą,
- Miasteczko (1958) jako szynkarz Tuź,
- Ostatni strzał (1958) jako Dudziak, restaurator,
- Pan Anatol szuka miliona (1958) jako „Gruby”, członek bandy,
- Wolne miasto (1958) jako listonosz śmiejący się z Plichty (nie występuje w czołówce),
- Żołnierz królowej Madagaskaru (1958) jako inspicjent w „Arkadii” (nie występuje w czołówce),
- Cafe „Pod Minogą” (1959) jako strażnik niemiecki przed willą (nie występuje w czołówce),
- Gdy spadają anioły (1959) jako ojciec dziewczyny (nie występuje w czołówce),
- Inspekcja pana Anatola (1959) jako konduktor w sleepingu,
- Miejsce na ziemi (1959) jako robotnik kolejowy (nie występuje w czołówce),
- Sygnały (1959) jako sanitariusz Kulawik,
- Ostrożnie Yeti (1960) jako złodziej Karol,
- Tysiąc talarów (1960) jako bandyta,
- Walet pikowy (1960) jako eks-kamerdyner pp. Dominków,
- Mąż swojej żony (1961) jako kibic Skrobiszewski,
- Szczęściarz Antoni (1961) jako woźny w USC,
- Czarne skrzydła (1962) jako Supernak,
- Kryptonim Nektar (1963) jako portier,
- Mansarda (1963) (nie występuje w czołówce),
- Naganiacz (1963) jako człowiek ze spalonej leśniczówki,
- Agnieszka 46 (1964) jako inwalida,
- Rachunek sumienia (1964) jako Lesikiewicz,
- Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) jako właściciel gospody „Pod Krzyżem Maltańskim”.
Warto zauważyć, że Bartik często pojawiał się w filmach w rolach, które chociaż nie zawsze były na czołówce, to pozostawiły niezatarte ślady w takich dziełach jak „Pętla” czy „Wolne miasto”. Jego talent aktorski i wszechstronność przyczyniły się do trwałego wpisania się w historię polskiego kina.
Przypisy
- GROBONET 2.6 – wyszukiwarka osób pochowanych – Cmentarz parafialny Kraków Salwator [online], krakowsalwator.artlookgallery.com [dostęp 16.12.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Józef Komarewicz | Paweł Kumięga | Antoni Żukowski | Tadeusz Koniarz | Henryka Kerner | Robert Żybura | Jerzy Durał | Stanisław Kwaśnik | Tomasz Zeliszewski | Radosław Kobierski | Gabriel Morvay | Roman Kuklewicz | Jacek Niwelt | Karol Szpalski | Jan Głuszak | Jerzy Karszniewicz | Wojciech Seweryn (plastyk) | Józef Kapustka | Wincenty Balicki | Paweł Dobrowolski (muzyk)Oceń: Stefan Bartik