Włodzimierz Kodrębski (komandor porucznik)


Włodzimierz Andrzej Kodrębski-Poraj, urodzony 10 listopada 1900 roku w Tarnowie, to postać o znaczącym wkładzie w historię polskiego wojska, szczególnie w kontekście Marynarki Wojennej. Jako oficer, swoją karierę wojskową związał z trudnymi czasami Polski, stając się aktywnym uczestnikiem zarówno wojny polsko-bolszewickiej, jak i II wojny światowej.

W okresie międzywojennym, Kodrębski miał zaszczyt dowodzić wieloma jednostkami wojennymi, takimi jak torpedowce „Ślązak” oraz „Mazur”, a także niszczycielami „Wicher”, „Burza” i „Błyskawica”. Wykazując się wyjątkowym profesjonalizmem i odwagą, w wrześniu 1939 roku to właśnie na pokładzie „Błyskawicy” wyruszył do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował swoją służbę wojskową.

W czasie swojej kariery wojskowej, Kodrębski pełnił też istotne funkcje sztabowe, w tym szefa Sztabu Kierownictwa Marynarki Wojennej, co podkreśla jego znaczenie w strukturach dowodzenia polskimi siłami morskimi w trudnych czasach historycznych.

Życiorys

Włodzimierz Kodrębski przyszedł na świat w Tarnowie, gdzie spędził swoje dzieciństwo w Ciężkowicach. Po ukończeniu gimnazjum benedyktynów w Melku, w 1915 roku zdecydował się na studia w austriackiej Marine-Akademie znajdującej się w Braunau. Po uzyskaniu dyplomu, stał się jednym z pionierów polskiej Marynarki Wojennej po 1918 roku. Jego nazwisko pojawiło się na tablicy pamiątkowej, która została odsłonięta w 2010 roku, w siedzibie Dowództwa Marynarki Wojennej RP. Po zakończeniu I wojny światowej, w listopadzie 1918 roku, wrócił do ojczyzny i ochotniczo wstąpił do Wojska Polskiego.

Jako były oficer cesarskiej i królewskiej armii, otrzymał stopień podporucznika. Został przydzielony do Sekcji Morskiej Ministerstwa Spraw Wojskowych, a 12 stycznia 1919 roku awansował na podporucznika marynarki. Jego kariera nabrała tempa, gdy jako oficer Batalionu Morskiego wziął udział w symbolicznych zaślubinach Polski z morzem w lutym 1920 roku. W miesiącach letnich uczestniczył także w walkach przeciwko bolszewikom nad rzeką Wisłą. Później, w listopadzie, awansowano go na oficera flagowego Dywizjonu Torpedowców, a jego obowiązki obejmowały wyjazdy do Wielkiej Brytanii w towarzystwie załóg okrętów, które dowodził.

W dniu 1 czerwca 1919 roku został awansowany na stopień porucznika marynarki, a w 1923 roku pełnił służbę jako oficer na ORP „Mazur” w Dywizjonie Torpedowców. W latach 1924–1925 kierował monitorem rzecznym „Toruń” w składzie II grupy monitorów Flotylli Pińskiej. W tym okresie awansowano go na kapitana marynarki z datą starszeństwa z 15 sierpnia 1924 roku. Dalszy rozwój kariery umożliwił mu kurs dla oficerów torpedowych oraz staż na okrętach we Francji. Po powrocie do kraju objął stanowisko szefa służby broni podwodnej portu wojennego w Gdyni, a następnie dowodził torpedowcem „Ślązak” oraz bronią podwodną Dywizjonu Torpedowców.

W 1930 roku, jako dowódca torpedowca „Mazur”, eskortował prezydenta Mościckiego podczas wizyty w Tallinnie. W 1932 roku awansowano go na stopień komandora podporucznika. Przyjął rolę dowódcy Dywizjonu Szkolnego oraz wykładowcy na kursach oficerskich. Po pewnym czasie spędzonym w sztabie, 1 kwietnia 1933 roku objął dowództwo niszczyciela „Wicher”, a później był szefem Biura Organizacyjnego oraz Biura Sygnałowego w Kierownictwie Marynarki Wojennej. W latach 1936–1937 dowodził niszczycielem „Burza”, a od stycznia 1938 roku „Błyskawicą”. 19 marca tego samego roku awansował do stopnia komandora porucznika.

Jako zapalony żeglarz, w 1935 roku przewodniczył polskiej ekipie żeglarskiej na regatach w Kilonii, dowodząc jachtem „Junak”. Warto zaznaczyć, że opracował nowy słownik żeglarski i współredagował pięciojęzyczny słownik morski przygotowywany przez Polską Akademię Umiejętności.

30 sierpnia 1939 roku, jako dowódca „Błyskawicy”, rozpoczął wyprawę do Wielkiej Brytanii zgodnie z planem Peking. Po wspólnych patrolach z Royal Navy, musiał zrezygnować z pełnienia obowiązków z powodu problemów zdrowotnych. W tym czasie tymczasowo dowodził okrętem bazą „Gdynia” oraz kierował Biurem Historycznym Marynarki Wojennej. Następnie został komendantem Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej. W 1942 roku, pełniąc różnorodne funkcje, ostatecznie objął stanowisko szefa Sztabu Kierownictwa Marynarki Wojennej w styczniu 1944 roku. Po zdemobilizowaniu w 1947 roku, osiedlił się na stałe w Wielkiej Brytanii. Zmarł w roku następnym, a jego miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu w Wrexham.

Ordery i odznaczenia

Właśnie w tym opisie przedstawione są ważne odznaczenia, które uzyskał Włodzimierz Kodrębski. Poniżej można znaleźć szczegółową listę jego nagród:

  • krzyż walecznych (przed 1923),
  • srebrny krzyż zasługi (10 listopada 1928),
  • order imperium brytyjskiego (Wielka Brytania).

Przypisy

  1. Patryk Franiel: Stopnie oficerskie w marynarce austro-węgierskiej. nowastrategia.org.pl, 24.05.2015 r. [dostęp 12.11.2015 r.]
  2. M.P. z 1928 r. nr 260, poz. 636 „w uznaniu zasług, położonych w poszczególnych działach pracy dla wojska”.
  3. Rocznik Oficerski 1932, s. 394, 893.
  4. Rocznik Oficerski 1928, s. 884.
  5. Rocznik Oficerski 1924, s. 1313.
  6. Rocznik Oficerski 1924, s. 1309.
  7. Rocznik Oficerski 1923, s. 1444.
  8. Rocznik Oficerski 1923, s. 1437.
  9. Wykaz oficerów, którzy nadesłali swe karty kwalifikacyjne, do Wydziału prac przygotowawczych, dla Komisji Weryfikacyjnej przy Departamencie Personalnym Ministerstwa Spraw Wojskowych. Warszawa: Ministerstwo Spraw Wojskowych, 1922, s. 51.

Oceń: Włodzimierz Kodrębski (komandor porucznik)

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:15