Włodzimierz Andrzej Kodrębski-Poraj, urodzony 10 listopada 1900 roku w Tarnowie, to postać o znaczącym wkładzie w historię polskiego wojska, szczególnie w kontekście Marynarki Wojennej. Jako oficer, swoją karierę wojskową związał z trudnymi czasami Polski, stając się aktywnym uczestnikiem zarówno wojny polsko-bolszewickiej, jak i II wojny światowej.
W okresie międzywojennym, Kodrębski miał zaszczyt dowodzić wieloma jednostkami wojennymi, takimi jak torpedowce „Ślązak” oraz „Mazur”, a także niszczycielami „Wicher”, „Burza” i „Błyskawica”. Wykazując się wyjątkowym profesjonalizmem i odwagą, w wrześniu 1939 roku to właśnie na pokładzie „Błyskawicy” wyruszył do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował swoją służbę wojskową.
W czasie swojej kariery wojskowej, Kodrębski pełnił też istotne funkcje sztabowe, w tym szefa Sztabu Kierownictwa Marynarki Wojennej, co podkreśla jego znaczenie w strukturach dowodzenia polskimi siłami morskimi w trudnych czasach historycznych.
Życiorys
Włodzimierz Kodrębski przyszedł na świat w Tarnowie, gdzie spędził swoje dzieciństwo w Ciężkowicach. Po ukończeniu gimnazjum benedyktynów w Melku, w 1915 roku zdecydował się na studia w austriackiej Marine-Akademie znajdującej się w Braunau. Po uzyskaniu dyplomu, stał się jednym z pionierów polskiej Marynarki Wojennej po 1918 roku. Jego nazwisko pojawiło się na tablicy pamiątkowej, która została odsłonięta w 2010 roku, w siedzibie Dowództwa Marynarki Wojennej RP. Po zakończeniu I wojny światowej, w listopadzie 1918 roku, wrócił do ojczyzny i ochotniczo wstąpił do Wojska Polskiego.
Jako były oficer cesarskiej i królewskiej armii, otrzymał stopień podporucznika. Został przydzielony do Sekcji Morskiej Ministerstwa Spraw Wojskowych, a 12 stycznia 1919 roku awansował na podporucznika marynarki. Jego kariera nabrała tempa, gdy jako oficer Batalionu Morskiego wziął udział w symbolicznych zaślubinach Polski z morzem w lutym 1920 roku. W miesiącach letnich uczestniczył także w walkach przeciwko bolszewikom nad rzeką Wisłą. Później, w listopadzie, awansowano go na oficera flagowego Dywizjonu Torpedowców, a jego obowiązki obejmowały wyjazdy do Wielkiej Brytanii w towarzystwie załóg okrętów, które dowodził.
W dniu 1 czerwca 1919 roku został awansowany na stopień porucznika marynarki, a w 1923 roku pełnił służbę jako oficer na ORP „Mazur” w Dywizjonie Torpedowców. W latach 1924–1925 kierował monitorem rzecznym „Toruń” w składzie II grupy monitorów Flotylli Pińskiej. W tym okresie awansowano go na kapitana marynarki z datą starszeństwa z 15 sierpnia 1924 roku. Dalszy rozwój kariery umożliwił mu kurs dla oficerów torpedowych oraz staż na okrętach we Francji. Po powrocie do kraju objął stanowisko szefa służby broni podwodnej portu wojennego w Gdyni, a następnie dowodził torpedowcem „Ślązak” oraz bronią podwodną Dywizjonu Torpedowców.
W 1930 roku, jako dowódca torpedowca „Mazur”, eskortował prezydenta Mościckiego podczas wizyty w Tallinnie. W 1932 roku awansowano go na stopień komandora podporucznika. Przyjął rolę dowódcy Dywizjonu Szkolnego oraz wykładowcy na kursach oficerskich. Po pewnym czasie spędzonym w sztabie, 1 kwietnia 1933 roku objął dowództwo niszczyciela „Wicher”, a później był szefem Biura Organizacyjnego oraz Biura Sygnałowego w Kierownictwie Marynarki Wojennej. W latach 1936–1937 dowodził niszczycielem „Burza”, a od stycznia 1938 roku „Błyskawicą”. 19 marca tego samego roku awansował do stopnia komandora porucznika.
Jako zapalony żeglarz, w 1935 roku przewodniczył polskiej ekipie żeglarskiej na regatach w Kilonii, dowodząc jachtem „Junak”. Warto zaznaczyć, że opracował nowy słownik żeglarski i współredagował pięciojęzyczny słownik morski przygotowywany przez Polską Akademię Umiejętności.
30 sierpnia 1939 roku, jako dowódca „Błyskawicy”, rozpoczął wyprawę do Wielkiej Brytanii zgodnie z planem Peking. Po wspólnych patrolach z Royal Navy, musiał zrezygnować z pełnienia obowiązków z powodu problemów zdrowotnych. W tym czasie tymczasowo dowodził okrętem bazą „Gdynia” oraz kierował Biurem Historycznym Marynarki Wojennej. Następnie został komendantem Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej. W 1942 roku, pełniąc różnorodne funkcje, ostatecznie objął stanowisko szefa Sztabu Kierownictwa Marynarki Wojennej w styczniu 1944 roku. Po zdemobilizowaniu w 1947 roku, osiedlił się na stałe w Wielkiej Brytanii. Zmarł w roku następnym, a jego miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu w Wrexham.
Ordery i odznaczenia
Właśnie w tym opisie przedstawione są ważne odznaczenia, które uzyskał Włodzimierz Kodrębski. Poniżej można znaleźć szczegółową listę jego nagród:
- krzyż walecznych (przed 1923),
- srebrny krzyż zasługi (10 listopada 1928),
- order imperium brytyjskiego (Wielka Brytania).
Przypisy
- Patryk Franiel: Stopnie oficerskie w marynarce austro-węgierskiej. nowastrategia.org.pl, 24.05.2015 r. [dostęp 12.11.2015 r.]
- M.P. z 1928 r. nr 260, poz. 636 „w uznaniu zasług, położonych w poszczególnych działach pracy dla wojska”.
- Rocznik Oficerski 1932, s. 394, 893.
- Rocznik Oficerski 1928, s. 884.
- Rocznik Oficerski 1924, s. 1313.
- Rocznik Oficerski 1924, s. 1309.
- Rocznik Oficerski 1923, s. 1444.
- Rocznik Oficerski 1923, s. 1437.
- Wykaz oficerów, którzy nadesłali swe karty kwalifikacyjne, do Wydziału prac przygotowawczych, dla Komisji Weryfikacyjnej przy Departamencie Personalnym Ministerstwa Spraw Wojskowych. Warszawa: Ministerstwo Spraw Wojskowych, 1922, s. 51.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Mieczysław Dobrzański | Kazimierz Kozan | Józef Mikulski (kapitan) | Tadeusz Kuziora | Władysław Mróz (generał) | Jan Kolanowski | Kazimierz Kosiba | Franciszek Latinik | Władysław Sak | Józef Pecka | Stanisław Tomasiewicz | Maria Vetulani de Nisau | Józef Wiśniewski (1891–1937) | Rudolf Macko | August Rosner | Andrzej Mróz | Andrzej Battaglia (1895–1918) | Zdzisław Jakubowski | Kazimierz Marczewski (podpułkownik) | Jan Wiśniewski (major)Oceń: Włodzimierz Kodrębski (komandor porucznik)